Az
1960-as évektől a ’90-es évekig a Trabant egy egyszerű, viszonylag
megfizethető áron mindenki által megvásárolható autó volt. Az
ezredforduló után azonban a fejlődő technika és az új nyugati autók
megjelenése kezdte kiszorítani a piacról. Az utóbbi időkben sokak
bánatára úgy tűnt, végleg kivonják a forgalomból a magas CH kibocsájtása
miatt.
Szerencsére ez nem így lett, és a kisautó tovább gurulhat. A rajongók, gyűjtők körében mind érzelmileg, mind anyagilag sokat ér. Olyannyira, hogy ma már jó néhányuk egy új autó árával vetekszik. Egy-két veterán, a gyári állapotát megőrző autó értéke akár a milliós nagyságrendet is eléri. Vannak, akiknek, mint családi hagyaték került tulajdonába és vannak elvetemültebbek is, köztük fiatalok és idősebbek, akiknek szenvedélye ez a jármű. Sőt, 2009-ben bemutatták a legújabb típusát is Trabant-NT néven. A mérnökök környezetkímélő elektromos motorral és természetesen a legkorszerűbb felszereltséggel álmodták meg az új csodát. Befektetők híján még csak néhány prototípus készült el. A Trabant tehát ma veterán autónak számít, bár OT(old timer) rendszámot csak nehezen, a megfelelő évjáratú és állapotú járművek kaphatnak. A márka szerelmesei egyesületekbe, klubokba tömörülve hódolnak imádatuknak. Tagjaik rendkívül összetartó, többnyire egyszerű, hétköznapi emberek. Főleg az ifjabbik korosztály kedvelt szokása Trabantjukkal kiemelkedni az eredetiség „tömegéből”, mint például egyedi fényezéssel, mintával, ültetéssel, nyomtávszélesítéssel, a teljesítmény növelésével, és hasonló apró átalakításokkal. Ezek a tuning autók rendszerint más motort kapnak és így válnak a rallyversenyek, gyorsulások egyik típusautójává, ahogyan a Lada és társaik. Ilyen a sokak által ismert Kőváry Barna celeb Trabantja is.
Szerencsére ez nem így lett, és a kisautó tovább gurulhat. A rajongók, gyűjtők körében mind érzelmileg, mind anyagilag sokat ér. Olyannyira, hogy ma már jó néhányuk egy új autó árával vetekszik. Egy-két veterán, a gyári állapotát megőrző autó értéke akár a milliós nagyságrendet is eléri. Vannak, akiknek, mint családi hagyaték került tulajdonába és vannak elvetemültebbek is, köztük fiatalok és idősebbek, akiknek szenvedélye ez a jármű. Sőt, 2009-ben bemutatták a legújabb típusát is Trabant-NT néven. A mérnökök környezetkímélő elektromos motorral és természetesen a legkorszerűbb felszereltséggel álmodták meg az új csodát. Befektetők híján még csak néhány prototípus készült el. A Trabant tehát ma veterán autónak számít, bár OT(old timer) rendszámot csak nehezen, a megfelelő évjáratú és állapotú járművek kaphatnak. A márka szerelmesei egyesületekbe, klubokba tömörülve hódolnak imádatuknak. Tagjaik rendkívül összetartó, többnyire egyszerű, hétköznapi emberek. Főleg az ifjabbik korosztály kedvelt szokása Trabantjukkal kiemelkedni az eredetiség „tömegéből”, mint például egyedi fényezéssel, mintával, ültetéssel, nyomtávszélesítéssel, a teljesítmény növelésével, és hasonló apró átalakításokkal. Ezek a tuning autók rendszerint más motort kapnak és így válnak a rallyversenyek, gyorsulások egyik típusautójává, ahogyan a Lada és társaik. Ilyen a sokak által ismert Kőváry Barna celeb Trabantja is.
Sebe Soma Csongor Trabantja |
Sokan
egyfajta arculattal ruházzák fel kedvencüket. Előszeretettel kapnak a
járművek becenevet vagy valamilyen jelzőt. Néhány éve jött divatba egy a
nagyérdeműt megosztó új stílus irányzat, amely futó tűzként terjedt el
hazánkban is a „Rat” magyarul ’Patkány’ stílus. Hazája eredetileg
Amerika volt, de mára már meghódította a világot. A stílus követői
mellőzik a műanyag elemeket, ellenben az autók java részét rozsda
borítja, néhol hibátlan fényezési felületek törik meg csak az összképet.
Külsőleg egy rozoga, szakadt, szinte már-már szétesni akaró tragacs
érzetét kelti, motorilag azonban általában teljesen rendben van.
Magyarországon több Trabant egyesület is van, és évente szerveznek a márkatársak számára találkozókat. Köztük az egyik regionális klub az Észak-magyarországi Trabant Club Egyesület – az EMTC is minden évben lebonyolítja éves találkozóját, amely már nemzetközivé nőtte ki magát. A környező országokból –Pl.: Lengyelország, Szlovákia, Hollandia - számos trabantos érkezik. Ebben az évben is megrendezésre kerül a találkozó.
A rendezvény ideje és helye: Nagyvisnyó 2015.május 29-31.
Egy hosszú hétvége, ahol nem csak az autó szerelmesei, de a kicsiktől a nagyobbacskákon át az idősebb korosztályig mindenki megtalálhatja a kedvére valót.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönjük hozzászólásod.