2012. június 20.

Történelmi áttekintés


Trabant - a legegyszerűbb és legszerethetőbb kisautó. Méltán híres szinte egész Európában,
hiszen 1960 óta ez a márka lett a nép számára a mobilitás jelképe; a legendás papírautó, az
ismert S-betűvel az orrán. A kétütemű, olcsó, kicsi automobil, amelyről több történet, vicc,
film született, mint bármely más kocsiról és szinte mindenkinek van személyes élménye
vele. Ez volt a kelet-német csoda, amelyre a magyar családoknak közel tíz évet kellett várni a
Merkur-nál. A szocialista rendszernek köszönhetően az átlagember is megengedhette magának,
hogy hozzájusson. A Trabantot arra találták ki, hogy az ember elautózzon A-ból B-be. Nem
akar nagyobbnak tűnni, igazi kisautó. Nem luxusautó, nem nagycsaládosoknak való, hanem
kirándulni vágyóknak, túrázóknak.



Európában a II. világháború Németország kapitulációjával befejeződött. Németországot
nyugati és keleti megszállási övezetre, a német fővárost, Berlint külön négyhatalmi
megszállási területre, francia, brit, amerikai és szovjet szektorokra osztották fel. A két terület
eltérő fejlődésnek indult, a párhuzamosan bevezetett valutareform pedig rövid időn belül
Németország kettészakadását eredményezte. Nyugaton megalakult a Német Szövetségi
Köztársaság (NSZK), a keleti zónából pedig a Német Demokratikus Köztársaság (NDK-
németül: DDR, ez a felirat még ma is sok helyen megjelenik). NSZK fővárosa, Bonn, NDK
fővárosa Kelet-Berlin. A gazdasági és politikai viszályoknak köszönhetően többen az NSZK-
ba vándoroltak, ennek megtorlása és az időközben erősödő hidegháború eredményeként húzták
fel a Berlini falat 1961-ben. A hatalmas jóvátétel, a hadiköltségek és a háborús veszteség következtében a gazdaság megcsappant. Hatása az autóiparban is megmutatkozott. Az államosítás, illetve az újjáépítés
után megalakult a VEB Sachsenring Horch és a VEB Automobilwerk Zwickau. 1958-ban a két
cég egyesült, így jött létre a VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.
A nyersanyaghiány miatt egyértelmű volt, hogy olyan autóra van szükség, amely olcsó
alkatrészekből gazdaságosan előállítható, adott volt a feladat a mérnököknek ezen megoldás
kivitelezésére. Az első kísérleti elem szó szerint papír volt, de hamar rájöttek, hogy esős időben
a kartonlemezek hamar szétmálnak. Majd az alapanyagokat addig keverték, amíg végül a drága
acéllemezt felváltotta az olcsó, könnyen kezelhető műanyag karosszériaelem, a Duroplast,
amelyet Wolfgang Barthel kísérletezett ki. Barthel saját konyháját használva ismerte ki és
tanulmányozta ezt az új anyagot, majd főzte ki. A kifőzéssel a kész anyag ellenálló képességét, időjárás- állóságát tesztelték. Maga a duroplast gyapot és fenolgyanta magas hőmérsékleten préselt keveréke. A gyapotot ráadásul olcsó orosz importként gazdaságosan tudták beszerezni, amely azért is volt olcsó, mert nem volt színezhető, ezáltal szövetek készítésére alkalmatlannak bizonyult. 1954-ben a német vezetőség benyújtotta elképzeléseit, a határidőt két évre bezárólag. Az AWZ mérnökei még ebben az évben, 1954.augusztus 12-én elkészítik az első vázkeretet, majd az első, az elvárt követeléseknek meg nem felelő, kezdetleges P50-es modellt, amelyet még jó pár prototípus követett. Ezeket a próba autókat még nem a zwickaui, hanem a drezdai gyárban rakták össze. Míg végül megszületett a mai Trabantok első típusaként emlegetett P70-es, amely egy feketefejlesztés volt. A mérnökök a P50-est köztes megoldásnak tekintették. A gyártás során fejlesztésbe kezdtek, míg végül megalkották az újabb P70-es modell terveit. A szocialista vezetők előtt azonban mindezt titkolni kellett. 1955-ben ténylegesen megindult a szériagyártás, 1956-ban pedig engedélyt kaptak a sorozatgyártáshoz. A logó ekkor még AWZ volt, csak később, a két autógyár
egyesülése után került fel az S betű (S kanyar- a Sachsenring rövidítése-a híres szászországi
versenypályához köthető) illetve a „Trabant” felirat az autókra.

Amikor a P70-es elfogadást nyert a nép részéről, a vezetőség hallani sem akart a Trabant
kifejlesztéséről. A kivitelezés így zárt ajtók mögött zajlott, a kormány háta mögött, amíg az
engedély végül megérkezett és megkezdték Trabant 500-as, vagyis a P50-es kifejlesztését.
A P50-est nemsokára követte a Trabant 600-as modell.

A tervezők, azonban többet akartak, de nem volt egyszerű dolguk, hiszen a szocialista
rendszerben minden megfigyelés alatt volt. A konstrutőröknek a fejlesztéseket titokban kellett
megoldaniuk. Ez a „fekete fejlesztés” már a kezdetektől végigkísérte a Trabantot. Mikor már
a 601-eshez gyártottak elemeket, a vezetés kérdésére, miszerint miért nagyobb, szélesebb az
adott elem, igyekeztek megfelelő válasszal szolgálni és elrejteni a készülő autót az ellenőrzés
elől. A dolog mégis működni látszott, mivel így szinte a felsővezetés tudta nélkül létrehoztak
egy teljesen új autót, a Trabant 601-est.

A gyártás rengeteg nyersanyagot igényelt- a lemezeket külföldről érkező vagonok
hozták a gyárba és ezek a megrendelések gyakran hónapok múlva érkeztek csak meg-
mindez rengeteg pénzt emésztett fel. A igény egyre nőtt ,az állam azonban nem adott több
pénzt A munkásoknak mégis teljesíteniük kellett a megadott darabszámot, és meg is tették.
A beruházásokról a politikai bizottság tagja Dr. Günter Mittag döntött és ő volt a felelős az
NDK gazdaságáért. A Trabant kiváló exportcikknek bizonyult. Exportcél volt Hollandia,
Lengyelország, Magyarország, Izland, Ausztria, illetve Belgium szintén sok autót vásárolt.
Akkoriban az ára kb. 8-10 000 DM (német márka) között mozgott. A fejlesztéseket a kormány
kontrolálta és ennek oka az, hogy nem engedhették meg azt, hogy Kelet-Németország vezető
legyen a személyautó gyártásban. A 601-es típust az 1.1-es követte. 1989. november 9-én
végül a tömeges tüntetések okán feloldották a berlini blokádot, megnyílt az út nyugat felé.
A Trabant a változás, mobilitás és a szabadság jelképe lett és összekapcsolódott a Berlini fal
lebontásával. Trabantosok sora vonult át a lebontott falon keresztül. Emlékét még ma is őrzi
a fal néhány meghagyott darabja. Németország pedig egy éven belül 1990-ben újra egységes
állam lett, fővárosa Berlin.

/ Részlet: Egy autó, ami örök című pályamunkánkból/ A teljes pályázat itt elérhető. A pályázat tartalmának felhasználásához kérdezz meg minket!

6 megjegyzés:

  1. Nagyon jó,tartalmas leirás :) Transformers

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük, sok munka is volt vele. Ha van kedved, töltsd le a teljes pályázatunkat, ami bővebben leírja mindezt: https://dl.dropbox.com/u/74242861/trabipalyamunka.doc

      Törlés
    2. Köszönjük a hozzászólásokat! Reméljük örömödet lelted a blogunk olvasásában, igyekszünk továbbra is színes történetekkel bővíteni az blogot. :))) Bella

      Törlés
  2. Boldog karácsonyi ünnepeket kivánok !!!!!!!!! Transformers

    VálaszTörlés
  3. Boldog ujévet kivánok ,nektek és a Trabinak :) Transformers

    VálaszTörlés

Köszönjük hozzászólásod.